14 consumententrends in 2021

Opkomende consumententrends in 2021

Afgelopen jaar was buitengewoon en had impact op alles en iedereen. Dit komt mede door COVID-19. Nu langzaam maar zeker verschijnt er licht aan het einde van de tunnel. Maar gaan we daarmee terug naar het oude normaal of begint daarmee het nieuwe normaal? Aan de hand van 14 consumententrends geeft InSites Consulting antwoord op deze vraag. Daarnaast lichten zij toe hoe merken kunnen inspelen op deze trends.

Consumententrends in 2021 identificeren

Bij het identificeren van consumententrends staan de psychologische motieven van de mens centraal. Men probeert altijd op basis van deze motieven hun levensgeluk te optimaliseren. Het is dan ook niet gek dat COVID-19 en de maatregelen die daarvoor zijn genomen leiden tot een nieuwe invulling van de consumentenbehoeften. 

Aan de hand van een uitgebreid onderzoek onder consumenten zijn de verschillende behoeften in kaart gebracht en vertaald naar trends. Vervolgens zijn deze trends naast de bevindingen van een macro-analyse gelegd, om te bepalen welke trends de meeste impact hebben op consumentengedrag. Door attitudes van de consument ten opzichte van de verschillende trends te beoordelen is de kracht van de impact per consumententrend onderbouwd. Dit heeft geresulteerd in 14 opkomende consumententrends voor 2021.

14 consumententrend 2021

De 14 consumententrends van 2021

De 14 opkomende consumententrends in 2021 zijn als volgt:

  1. Levenscoach: de behoefte die consumenten hebben om gestuurd te worden bij het ontwikkelen van gezonde routines.
  2. Doe-het-zelf (DIY): het verlangen naar individualiteit en de verschuiving naar duurzaam leven.
  3. Attente ervaringen: het snakken naar langzame momenten die consumenten in staat stellen te ontspannen en te ontsnappen aan hun dagelijkse leven.
  4. Wild-en-raar: het lekker gek kunnen doen, weer kind voelen en alle zorgen even vergeten.
  5. Opnieuw bedachte interacties: nieuwe manieren waarop mensen met elkaar omgaan.
  6. Sentimenteel optimisme: een trend waarbij consumenten terugkijken naar gelukkigere tijden.
  7. De natuur koesteren: een nieuwe directheid met de natuur, waarbij het milieu en duurzaamheid centraal staan.
  8. Vechten voor immuniteit: inspelen op een diepere betrokkenheid en fascinatie voor persoonlijke biologie.
  9. Ontwerpen voor veerkracht: de consumentenbehoefte om zich beschermd te voelen tegen externe krachten.
  10. Plezier in huis: het ervaren van positieve emoties en daar ook volledig in opgaan.
  11. Vertrouwen herstellen: het leunen op merken die oplossingen leveren die vertrouwen wekken en een gevoel van veiligheid herstellen.
  12. Taboes doorbreken: het zoeken naar een betekenis in het leven door taboes te doorbreken, zoals moeilijk bespreekbare onderwerpen.
  13. Onbeschaamd activisme: het opstaan tegen onrechtvaardige systemen.
  14. Buurtnetwerken: het belang van lokalen erkennen en deze ondersteunen.

Trend 1: Levenscoach

De eerste consumententrend is de behoefte aan het hebben van een levenscoach. De trend levenscoach gaat over de behoefte die consumenten hebben om gestuurd te worden bij het ontwikkelen van gezonde routines en het stellen van doelen om zich ook aan deze routines te gaan houden. Dit is een groeiende trend in Nederland waar consumenten continu mee bezig zijn en zij zich betrokken bij voelen. Er is een rol weggelegd voor merken die coachen in plaats van prediken door tools aan te bieden om individuele doelen te ondersteunen en positieve gedragsverandering te bevorderen.

64% van de consumenten geeft aan ook echt persoonlijke doelen en routines nodig te hebben om zich in controle te voelen over het leven

Mede door COVID-19 is dit een snel toenemende consumententrend. Door verschillende maatregelen omtrent de pandemie vielen voor veel mensen hun dagelijkse routines weg. De dagelijkse routine van naar het werk gaan tot ‘s avonds kunnen sporten. Consumenten vielen hierdoor in ongezond gedrag en vonden het heel erg lastig om nieuwe gezonde routines terug te installeren in hun leven. Dit maakt het voor merken vrij makkelijk om op deze trend in te spelen, waarna zij ook direct een positieve impact kunnen verwachten op de keuze voor het merk.

Voorbeelden van merken die inspelen op de rol van levenscoach

Een voorbeeld van een organisatie die slim inspeelde op deze consumententrend is Campina. Met hun ‘Sterk met Campina’-campagne proberen zij een gezonde ontbijt routine te stimuleren in combinatie met een actief leven. Met behulp van een topatleet proberen zij de consument te inspireren en de ochtendroutine in ere te herstellen.

Ook platformen zoals Strava spelen in op de levenscoach-trend. Op Strava kun je allerlei badges verdienen als beloning voor een sportactiviteit. Daarnaast kun je doelen stellen. Bijvoorbeeld het doel om de komende maand 100 kilometer te gaan hardlopen. Dit stimuleert ontzettend om in beweging te blijven, zelf doelen te stellen en om die vervolgens te gaan behalen. 

Ook bijvoorbeeld een organisatie als ANWB speelt slim in op deze trend. Zij bieden een veilig-rijden-autoverzekering aan waarin mensen worden uitgedaagd om zo veilig mogelijk auto te rijden. Dit wordt bijgehouden met behulp van een mobiele applicatie. Hoe beter de verzekerde rijdt, des te gunstiger wordt de premie. Op deze manier proberen zij consumenten continu aan te zetten tot beter (rij)gedrag.

Trend 2: Doe-het-zelf

De tweede consumententrend is doe-het-zelf. Het verlangen naar individualiteit en de verschuiving naar duurzaam leven stimuleert de opkomst van doe-het-zelf-formules. Denk hierbij aan het zelf maken of aanpassen van producten in plaats van alles kant-en-klaar te kopen. 

Dit komt voort uit verschillende behoeftes. Enerzijds heb je daar het gevoel van ik wil iets bereiken. Bijvoorbeeld wanneer je zelf je muur hebt geschilderd, dan lig je daarna trots met spierpijn op de bank. Anderzijds speelt het in op het gevoel van engagement, waarbij men echt volledig opgaat in een bepaalde activiteit en daarop focust. Daarnaast speelt deze trend in op de behoefte aan unieke producten en ervaringen, wat de afgelopen jaren ook al een rol speelde. 
Zodoende is dit ook al een gevestigde trend. Deze vindt de consument wellicht wat minder belangrijk maar is wel erg ingebed in het consumentengedrag. Hierdoor zijn ze onderdeel geworden van de dagelijkse routine. Consumenten hoeven niet veel na te denken in hun keuzes om rekening te houden met deze trend.

48% van de consumenten in Nederland wilt graag zelf dingen maken en aanpassen, in plaats van het kant-en-klaar te kopen

Voorbeelden van merken die inspelen op de doe-het-zelf behoefte

Een voorbeeld van een organisatie die met hun producten goed inspeelt op deze consumententrend is Pineut. Pineut biedt verschillende DIY-pakketten aan voor het maken van likeurtjes. Het is allemaal al voorgefabriceerd. Het enige wat de klant nog hoeft te doen is alcohol toe te voegen om uiteindelijk een likeur te maken. 

Een ander voorbeeld is Albert Heijn met de lancering van haar Culii-lijn. Culii is een productlijn met producten die thuis eten bijzonder moet maken. Elk gerecht bestaat uit verschillende componenten, waarmee de consument in een handomdraai een extra lekkere maaltijd op tafel kan zetten.

Trend 3: Attente ervaringen

De derde consumententrend is de behoefte aan het hebben van attente ervaringen. Attente ervaringen gaat in op het snakken naar langzame momenten die consumenten in staat stellen te ontspannen en te ontsnappen aan hun dagelijkse leven. Zowel online als offline kunnen merken meeslepende ervaringen bieden die op nieuwe manieren contact maken met consumenten, waardoor volledige betrokkenheid in het huidige moment mogelijk is. 

Dit is een snel toenemende trend waar je als merk vrij makkelijk op kan inspelen en wat ook direct een impact heeft op de keuze voor jouw merk.

Voorbeelden van merken die inspelen op de behoefte aan attente ervaringen

Een goed voorbeeld van een merk dat inspeelt op de behoefte aan het hebben van attente ervaringen is Lego. Lego heeft een Botanical-collectie van 750 stuks gelanceerd. Deze collectie bestaat uit kleurrijke bloemboeketten en kleine bonsaiboompjes om gestreste volwassenen spelenderwijs te helpen ontspannen. 

Een ander voorbeeld is de samenwerking tussen social-gaming-platform Roblox en het wereldwijde YouTube Kids kanaal Ryan’s World. Zij maken gebruik van virtual reality om een virtuele ruimte te lanceren met activiteiten die het echte leven nabootst, zoals ontmoetingen met vrienden en etalages.

Trend 4: Wild-en-raar

De vierde consumententrend is wild-en-raar. Wild-en-raar gaat over het lekker gek kunnen doen, weer kind voelen en alle zorgen even vergeten. Consumenten creëren bewust tijd voor spontane, gekke momenten om de meedogenloze cyclus van negativiteit in de wereld te bestrijden. 

De meeste consumenten vinden deze trend momenteel erg belangrijk. Maar het maakt nog geen grote impact op de keuzes die ze maken. Door als merk met deze trend aan de slag te gaan kunnen zij de consument laten zien hoe zij hun gedrag en de keuzes die daarmee gepaard gaan kunnen aanpassen om zo deze trend te activeren. Denk hierbij aan het omarmen van social media uitdagingen en het vreemde en wonderlijke in campagnes te vieren. Het gaat erom dat je als merk anders durft te zijn.

Voorbeelden van merken die inspelen op de wild-en-raar behoefte

Een bekende organisatie die haar bestaansrecht mede te danken heeft aan deze consumententrend is TikTok. TikTok is een broeinest geworden voor het publiceren van wilde en rare optredens wereldwijd. 

Ook het TV-programma The Masked Singer, afkomstig uit Korea, is een internationale hit geweest. Tijdens deze zangcompetitie gaan vijftien bekende Nederlanders zingend de strijd met elkaar aan in de meest bijzondere kostuums.

Zo spelen ook veel merken spelen in op deze trend tijdens het Europees kampioenschap voetbal. Denk hierbij aan alle reclames van diverse supermarkten waarin allerlei attributen zoals juich-capes en oranje outfits worden gepromoot. Hierin staat de tijd van volop positiviteit en gek doen centraal.

Trend 5: Opnieuw uitgedachte interacties

De vijfde trend consumententrend betreft opnieuw uitgedachte interacties. Opnieuw uitgedachte interacties betreft de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Deze trend is mede te danken aan de snelle opkomst van thuiswerken en de acceptatie van online afspraken. 

De trend van opnieuw uitgedachte interacties is vrij nieuw en zal zich gedurende het jaar nog verder gaan ontwikkelen. Hierdoor is deze trend momenteel nog niet volledig omarmt door de meeste consumenten. Toch speelt deze trend al wel een belangrijke rol bij specifieke subgroepen, zoals ambitieuze trendvolgers. Dat betekent dat wanneer een merk succesvol gebruik maakt van deze trend, zij echt iets nieuws kunnen doen en daarmee zichzelf onderscheiden.

Voor toekomstige relevantie moeten merken laten zien hoe ze uniek gepositioneerd zijn om deel uit te maken van de nieuwe werk- en sociale levensstijl van consumenten. Dit gebeurt met tools en ruimtes die zijn ontworpen om mensen verbonden te houden.

Voorbeelden van merken die inspelen op 

Een voorbeeld van een inmiddels veel voorkomende manier van communicatie is videobellen en het houden van webinars in plaats van fysieke meetings. Zo gaat de Amerikaanse dierenwinkel Petco nog een stap verder. Zij ondersteunen het adoptieproces van dieren digitaal met trainingen op afstand. Nieuwe diereneigenaren kunnen livestreams op Instagram bijwonen om dierenartsen te vragen naar trainingen in huis voor honden of om huisdieren te helpen zich aan te passen aan nieuwe omgevingen.

Een ander voorbeeld is dat van het merk Doctor A-to-Z in de gezondheidszorg. Doctor A-to-Z is een mobiele applicatie die virtuele consultaties biedt met medische professionals. Op deze manier kan op afstand toch nog advies op maat worden gegeven.

Trend 6: Sentimenteel optimisme

De zesde consumententrend is sentimenteel optimisme. Sentimenteel optimisme is een trend waarbij consumenten terugkijken naar gelukkigere tijden. Vooral in tijden van crisis. Bij gelukkigere tijden kan worden gedacht aan comfort en sociale verbondenheid. Tegenwoordig is er vooral een frisse kijk op nostalgie.

Dit is een snel toenemende trend waar merken vrij makkelijk op kunnen inspelen. Daarnaast heeft het ook direct een impact op de merkkeuze. Om hier gebruik van te maken, moeten merken consumenten naar zorgeloze tijden vervoeren. Dit wordt gedaan door middel van coming-of-age-content, welke populaire referenties bevat uit populaire culturen.

Voorbeelden van merken die inspelen op sentimenteel optimisme

Airbnb werkte samen met de laatste Blockbuster-winkel om een verblijf van één nacht aan te bieden voor 4 dollar (de prijs van een filmverhuur). Het verblijf van vier personen omvatte een bank, zitzakken en films uit de jaren 90 om naar te kijken, voor wie op zoek is naar wat nostalgie.

Spotify had groot succes met zijn ‘listen like you used to’-campagne. Zij vergelijken op speelse wijze levensstijlen van vroeger met die van nu door middel van verschillende nummers uit de jaren ’80 en ’90. Op deze manier probeerden zij contact te maken met zijn 35- tot 45-jarige publiek.

Trend 7: De natuur koesteren

De zevende consumententrend is het koesteren van de natuur. Consumenten ervaren een nieuwe directheid met de natuur en beseffen hoe belangrijk het is voor een beter fysiek en mentaal welzijn. 

Dit creëert kansen voor merken om consumenten te helpen de natuur in huis te halen en natuurlijke ruimtes te herstellen. Merken moeten zich richten op onvervalste ingrediënten, alternatieve materialen en diensten die het genieten van het buitenleven ondersteunen op manieren die een positief effect hebben op de gezondheid van mens en planeet.

Dit is een snel toenemende trend waar je als merk vrij makkelijk op kan inspelen en wat ook direct een impact heeft op de keuze voor jouw merk.

Voorbeeld van een merk dat inspeelt op het koesteren van de natuur

Een mooi voorbeeld van een organisatie die uitstekend gebruik maakt van deze consumententrend is IKEA. In 2020 lanceerde zij al een campagne die sterk inspeelde op het koesteren van de natuur. In 2021 hebben zij daar nog een schepje bovenop gedaan met de ‘Elke stap telt’ reclame

Trend 8: Vechten voor immuniteit

De achtste consumententrend is het vechten voor immuniteit. Consumenten zijn inmiddels bekend met een reeks biologische basistermen. Dit stimuleert een diepere betrokkenheid en fascinatie voor persoonlijke biologie. Consumenten willen graag weten wat de ingrediënten zijn en hoe dit een gezonde levensstijl bevordert. Deze trend neemt snel toe.

Vooruitkijkend moeten merken zich richten op immuniteit. Oftewel: het stimuleren van ingrediënten en formaten die helpen weerstand op te bouwen. Ook verlangen consumenten naar op-maat-gemaakte aanbevelingen op basis van specifieke gezondheidsbehoeften. 

Voorbeelden van merken die inspelen op het vechten voor immuniteit

Een voorbeeld van een organisatie die volledig inspeelt op deze consumententrend is de Israëlische startup Nutricco. Nutricco ontwikkelt een slim apparaat voor thuis dat supplementen verstrekt op basis van dagelijkse voedingstekorten, geïdentificeerd door een dieettracker via een mobiele applicatie. 

Ook de Duitse startup Loewi speelt in op deze consumententrend. Zij analyseren bloedmonsters om gepersonaliseerde voedingsadviezen te geven.

Trend 9: Ontwerpen voor veerkracht

De negende consumententrend is de behoefte aan ontwerpen voor veerkrachtige omgevingen. Veerkrachtige omgevingen zijn belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat consumenten zich beschermd voelen tegen externe krachten. En om een veerkrachtige denkwijze op te bouwen tegen toekomstige zorgen. 

Deze trend vinden de meeste consumenten momenteel erg belangrijk maar het maakt nog geen grote impact op de keuzes die ze maken. Aan merken de taak om deze trend te activeren. Dit kunnen zij doen door de consument laten zien hoe dat zij hun gedrag en de keuzes die ze maken hierop kunnen aanpassen. Merken kunnen consumenten helpen zich veilig te voelen met nieuwe innovaties, ontwerpen en systemen die inspelen op toekomstgerichte behoeften. Denk hierbij aan de geestelijke gezondheid, hygiëne en stedelijke vervuiling.

Voorbeelden van merken die inspelen op ontwerpen voor veerkracht

In de retail lanceerde het cosmeticamerk Lush een instore-campagne om voorbijgangers aan te moedigen hun handen gratis te wassen met Lush-zepen. Er was geen aankoopverplichting om het gemeenschapsgevoel tijdens de pandemie te bevorderen. 

Ook beddengigant en -fabrikant Auping heeft slim ingespeeld op deze consumententrend. Zij hebben in zeer korte tijd miljoenen mondkapjes weten te produceren. Hierdoor is Nederland voor medische mondkapjes niet langer afhankelijk van China. Zo helpen zij zorgverleners van de regionale ziekenhuizen, maar ook om het eigen personeel aan het werk te houden.

Trend 10: Plezier in huis

De tiende consumententrend is de behoefte aan plezier in huis. Plezier in huis speelt in op het ervaren van positieve emoties en daar ook volledig in opgaan. Deze trend die was al aanwezig voor COVID-19, maar is daarna erg versterkt. Consumenten brengen meer tijd thuis door. Hierdoor is er ook meer aandacht gegaan naar de thuissituatie. Het letterlijk en figuurlijk aankleden van de thuissituatie heeft een sterke vlucht genomen. Deze trend is mede versterkt door diverse merken die goed op deze trend in speelden.

69% van de Nederlandse consumenten verlangt naar het ervaren van luxe en aangename momenten

Voorbeelden van merken die inspelen op plezier in huis

Eén van de merken die goed heeft ingespeeld op deze consumententrend is Gamma. Zij hebben in hun voorjaarscampagne de boodschap ‘Maak buiten van jou’ gecommuniceerd. De bouwmarkt wil de consument inspireren om de tuin, het balkon of het dakterras aan te passen. Hierbij maakten zij ook de link met de doe-het-zelf trend, maar de nadruk van de boodschap lag op het thuisplezier.   

Een ander goed voorbeeld is Rituals. Zij proberen met al hun producten consumenten helpen de echte spa-ervaring in huis te halen. Zo kunnen zij het gevoel van ontspanning ook thuis ervaren. 

Trend 11: Vertrouwen herstellen

De elfde consumententrend is het herstellen van vertrouwen. In een tijd van wijdverbreide verkeerde informatie en nepnieuws is deze trend al enige tijd gevestigd. Hierdoor is deze trend erg ingebed in het consumentengedrag. Consumenten leunen op merken om oplossingen te leveren die vertrouwen wekken en een gevoel van veiligheid herstellen

Aangezien hygiëne en veiligheid kernbehoeften worden, zullen innovaties op het gebied van veilige ingrediënten en fraudebestendige verpakkingen toenemen. Het aanpakken van verkeerde informatie zal een echt teken van vertrouwen worden. Dit gebeurt in de vorm van vertrouwde accreditaties, verificaties en meningen van experts.

Voorbeelden van merken die inspelen op het herstellen van vertrouwen

Voorafgaand aan de Amerikaanse verkiezingen van 2020 speelde Tumblr op deze consumententrend in. Dit deze zij met behulp van een internetcampagne die bedoeld was om een ​​jong publiek te helpen nepnieuws en onsmakelijke berichten in de stem-wereld te herkennen. 

Een ander voorbeeld is dat van de Amerikaanse fastfoodketen Chipotle. Zij zijn begonnen met het aanbieden van afhaalmaaltijden in verpakkingen met een verzegelde verzegeling. Door middel van een sticker die over de opening van de zak wordt gevouwen kan de consument erop vertrouwen dat de verpakking ongeopend is geweest.

Trend 12: Taboes doorbreken

De twaalfde consumententrend is het doorbreken van taboes. Taboes doorbreken gaat over het zoeken naar een betekenis in het leven. Denk hierbij aan de moeilijk bespreekbare onderwerpen, zoals eenzaamheid, gezondheidsproblemen en financiën. Consumenten zijn op zoek naar kennis en begrip van onderwerpen die als ongemakkelijke taboes worden beschouwd. Deze onderwerpen moeten bespreekbaar worden in de maatschappij om er daadwerkelijk wat aan te kunnen doen.

Merken kunnen een belangrijke rol spelen door sociale stigma’s te identificeren, op te leiden en op te heffen. Verhalen uit het echte leven en visueel rauwe campagnes zullen helpen om maatschappelijke normen en de status-quo actief uit te dagen.

48% van de Nederlandse consumenten zich verantwoordelijk taboes te bespreken, ook al is dit niet makkelijk

Voorbeelden van merken die inspelen op het doorbreken van taboes

De campagne van Beter Horen speelt goed in op de trend van het doorbreken van taboes. Zij spelen in op het taboe dat ook mensen op jonge leeftijd last kunnen hebben van gehoorproblemen. Doordat zij in hun reclame allerlei mensen van verschillende leeftijden laten zien die gehoorproblemen hebben en aangeven dat voor iedereen een geschikt product beschikbaar is, maken zij dit onderwerp bespreekbaar. 

Een ander taboe is bijvoorbeeld financiën en schulden. Het is belangrijk dat dit bespreekbaar wordt gemaakt, zodat mensen ook om hulp kunnen vragen wanneer zij schulden hebben. Zo is bijvoorbeeld de campagne SchuldHulpMaatje opgericht. 

Een ander mooi voorbeeld van een organisatie die inspeelt op het doorbreken van taboes is Hema. Hema is een merk dat zich profileert als een merk voor iedereen. Dat betekent dat het voor alle type mensen is. Hema heeft dat ingevuld door in een campagne een model in te zetten met een stoma. Dit gaf enerzijds positieve reacties van consumenten, die het goed vonden dat Hema op deze manier aandacht vraagt voor het taboe omtrent gezondheidsproblemen. Anderzijds viel dit bij consumenten niet in de smaak, omdat zij vinden dat dit niet rechtstreeks bij de merkidentiteit past van Hema. Kortom: het inspelen op deze trend moet zorgvuldig worden gedaan, want anders kan dit negatief uitpakken. 

Trend 13: Onbeschaamd activisme

De dertiende consumententrend is onbeschaamd activisme. Onbeschaamd activisme betreft het opstaan tegen onrechtvaardige systemen. Consumenten zijn blootgesteld aan zichtbare systemische onrechtvaardigheden, waardoor er een vonk is ontstaan die tot sociale hervormingen heeft geleid. 

Onbeschaamd activisme is nog een vrij nieuwe trend die gedurende het jaar zich nog verder gaat ontwikkelen. Dit schept kansen voor merken die een goede zaak positief kunnen beïnvloeden en diepgewortelde discriminatie in de samenleving aan de kaak kunnen stellen. Het op authentieke wijze naar voren brengen van relevante kwesties die specifiek zijn voor lokale markten is de sleutel tot succes.

Voorbeeld van een merk dat inspeelt op onbeschaamd activisme

Een voorbeeld van een merk dat onbeschaamd activisme toepast is Confinana. Confinada is een stripboek dat regelmatig op Instagram wordt gepubliceerd. Zij gebruikten de pandemie om kwesties als racisme, structurele ongelijkheid en seksisme in Brazilië te illustreren.

Trend 14: Buurtnetwerken

De veertiende en laatste consumententrend betreft buurtnetwerken. Buurtnetwerken gaat over het belang van lokalen. Denk hierbij aan lokale ondernemers, mensen uit de buurt en de directe omgeving. 

Versneld door COVID-19 erkennen consumenten de waarde van gemeenschappen voor hun sociale levensstijl. Deze trend is inmiddels al enige tijd gevestigd en erg ingebed in consumentengedrag.

54% van de Nederlanders geeft aan zich verantwoordelijk te voelen om actief mensen en lokale bedrijven te steunen

Nieuwe platformen stellen lokale netwerken in staat de groeiende zorgen over kloven in het onderwijs, eenzaamheid en duurzaamheid aan te pakken. Merken kunnen door deze ruimte navigeren met partnerschappen of bijscholing-programma’s die specifieke gemeenschappen en kleine bedrijven actief ondersteunen.

Voorbeelden van merken die inspelen op buurtnetwerken

Dirk van den Broek heeft tijdens de lockdown (toen de horeca dicht ging) een aantal winkelruiten gehuurd van lokale horecaondernemers om zo steun te betuigen. Ook financieel, om zo de horecaondernemer door de lockdown heen te kunnen helpen.

Een ander mooi voorbeeld is burendag van Douwe Egberts. Dit is geen nieuw initiatief maar bestaat al vele jaren. Zij zetten burendag in om mensen in de buurt met elkaar te verbinden door middel van koffie. 
Door de omstandigheden staan er nieuwe partijen op die dezelfde manier op deze trend inspelen, zoals de app Whapp. Whapp maakt het makkelijk om elkaar in de buurt te helpen via een online platform.

Vond je dit artikel interessant of heb je nog vragenPlaats een reactie hieronder.

Bronvermelding

InSites Consulting. (2021). 2021 Culture + Trends report

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (21/06/2021). 14 consumententrends in 2021 – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/14-consumententrends-2021/
profielfoto_auteur_Mitch_2020

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *