3 Productniveaus van Philip Kotler

Wat zijn de 3 productniveaus van Kotler?

De 3 productniveaus van Philip Kotler bieden een manier om de verschillende behoeften van een klant ten opzichte van een product te begrijpen. Deze 3 productniveaus zijn een vereenvoudigde versie van de 5 productniveaus van Kotler en vergelijkbaar met de 3 productniveaus van Leeflang

Volgens Philip Kotler gaat de definitie van een product veel verder dan slechts het aanbieden van een tastbaar goed. Een product of dienst omvat alles wat op de markt kan worden aangeboden om aandacht te trekken, klanten te werven en te voldoen aan wensen en behoeften. Zo heeft een product naast een tastbare waarde ook een abstracte waarde. Met behulp van de 3 productniveaus van Kotler kan de waarde van een product worden bepaald.

De 3 productniveaus van Kotler

De 3 productniveaus van Kotler zijn als volgt:

  1. Kernproduct: niet-tastbare voordelen van het product;
  2. Tastbaar product: eigenschappen van het product;
  3. Uitgebreid product: psychologische voordelen.
3 product levels van Philip Kotler

Kernproduct

Het eerste productniveau van Kotler is kernproduct. Kernproduct betreft de basisfunctie van het product. Dit zijn de probleemoplossende, niet-tastbare voordelen die het product biedt. Hierbij gaat het niet om de eigenschappen van een product maar vooral om de behoefte die het product bevredigd. In sommige gevallen is deze behoefte eenvoudig in te vullen. Denk hierbij aan een vrachtwagen (product) die transport (kernproduct) mogelijk maakt. Alleen is deze invulling niet altijd vanzelfsprekend. Met behulp van de means-end chain kan invulling worden gegeven aan dit abstracte niveau van het product.

Tastbaar product

Het tweede productniveau van Kotler is tastbaar product. Tastbaar product betreft de eigenschappen of functies van het product. Hierbij gaat de aandacht vooral uit naar het kwaliteitsniveau, de vormgeving, de merknaam en de verpakking. Dit zijn eigenschappen die de consument kan waarnemen en vergelijken met andere producten. 

Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een televisie. Vaak heeft de consument al een bepaald formaat in gedachten. Op basis van de eigenschappen van het product kan een consument specifiek op zoek gaan naar het gewenste formaat. 

Uitgebreid product 

Het derde en laatste productniveau van Kotler omvat het uitgebreid product. Het uitgebreid product zijn de niet-tastbare, psychologische voordelen en bijkomende service die het product in de ogen van de consument extra aantrekkelijk maken. Dit zijn toegevoegde eigenschappen of extraatjes. Zulke toegevoegde eigenschappen zijn meestal diensten die deel uitmaken van het prijs-, distributie-, of promotiebeleid van het bedrijf. Denk hierbij aan gunstige betalings- en leveringsvoorwaarden, zoals een lang garantietermijn, snelle bezorging of gratis montage. Oftewel, het uitgebreid product bevat producteigenschappen waarop verkopers zich extra kunnen onderscheiden en meerwaarde kunnen creëren voor de consument. Deze meerwaarde kan worden versterkt met andere instrumenten uit de marketingmix

Vond je dit artikel interessant of heb je nog vragenPlaats een reactie hieronder.

Bronvermelding

Verhage, B., & Visser, M. (2016). Grondslagen van de marketing (9de editie). Noordhoff.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (23/04/2021). 3 Productniveaus van Philip Kotler – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/3-productniveaus-kotler/
Profielfoto auteur Mitch 2020-12

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *