3 Productniveaus van Philip Kotler

Wat zijn de 3 productniveaus van Kotler?

De 3 productniveaus van Philip Kotler bieden een manier om de verschillende behoeften van een klant ten opzichte van een product te begrijpen. Deze 3 productniveaus zijn een vereenvoudigde versie van de 5 productniveaus van Kotler en vergelijkbaar met de 3 productniveaus van Leeflang

Volgens Philip Kotler gaat de definitie van een product veel verder dan slechts het aanbieden van een tastbaar goed. Een product of dienst omvat alles wat op de markt kan worden aangeboden om aandacht te trekken, klanten te werven en te voldoen aan wensen en behoeften. Zo heeft een product naast een tastbare waarde ook een abstracte waarde. Met behulp van de 3 productniveaus van Kotler kan de waarde van een product worden bepaald.

De 3 productniveaus van Kotler

De 3 productniveaus van Kotler zijn als volgt:

  1. Kernproduct: niet-tastbare voordelen van het product;
  2. Tastbaar product: eigenschappen van het product;
  3. Uitgebreid product: psychologische voordelen.
3 product levels van Philip Kotler

Kernproduct

Het eerste productniveau van Kotler is kernproduct. Kernproduct betreft de basisfunctie van het product. Dit zijn de probleemoplossende, niet-tastbare voordelen die het product biedt. Hierbij gaat het niet om de eigenschappen van een product maar vooral om de behoefte die het product bevredigd. In sommige gevallen is deze behoefte eenvoudig in te vullen. Denk hierbij aan een vrachtwagen (product) die transport (kernproduct) mogelijk maakt. Alleen is deze invulling niet altijd vanzelfsprekend. Met behulp van de means-end chain kan invulling worden gegeven aan dit abstracte niveau van het product.

Tastbaar product

Het tweede productniveau van Kotler is tastbaar product. Tastbaar product betreft de eigenschappen of functies van het product. Hierbij gaat de aandacht vooral uit naar het kwaliteitsniveau, de vormgeving, de merknaam en de verpakking. Dit zijn eigenschappen die de consument kan waarnemen en vergelijken met andere producten. 

Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een televisie. Vaak heeft de consument al een bepaald formaat in gedachten. Op basis van de eigenschappen van het product kan een consument specifiek op zoek gaan naar het gewenste formaat. 

Uitgebreid product 

Het derde en laatste productniveau van Kotler omvat het uitgebreid product. Het uitgebreid product zijn de niet-tastbare, psychologische voordelen en bijkomende service die het product in de ogen van de consument extra aantrekkelijk maken. Dit zijn toegevoegde eigenschappen of extraatjes. Zulke toegevoegde eigenschappen zijn meestal diensten die deel uitmaken van het prijs-, distributie-, of promotiebeleid van het bedrijf. Denk hierbij aan gunstige betalings- en leveringsvoorwaarden, zoals een lang garantietermijn, snelle bezorging of gratis montage. Oftewel, het uitgebreid product bevat producteigenschappen waarop verkopers zich extra kunnen onderscheiden en meerwaarde kunnen creëren voor de consument. Deze meerwaarde kan worden versterkt met andere instrumenten uit de marketingmix

Vond je dit artikel interessant of heb je nog vragenPlaats een reactie hieronder.

Bronvermelding

Verhage, B., & Visser, M. (2016). Grondslagen van de marketing (9de editie). Noordhoff.

Citeer dit artikel
Eelants, M. (2021, 23 april). 3 Productniveaus van Philip Kotler. Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd van https://gedragvandeconsument.nl/3-productniveaus-kotler/

Profielfoto auteur Mitch

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.

Plaats een reactie

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig met jouw onderzoek?
Ik help je graag verder.

5 Reacties

  1. Mare Dix

    Weet je toevallig ook wat de marktomvang van een Gazelle e-bike is?

    Antwoord
    • M. Eelants

      Goedemorgen Mare,
      Als ik even snel zoek zie ik dat de totale markt van e-bikes in 2021 €9,5 miljard was. Gazelle had hierin een aandeel van 16%, overeenkomend met een marktomvang van ongeveer €1,52 miljard. Bron: E-Bike Monitor (2021).

      Antwoord
  2. Mare Dix

    Wat zijn het kernproduct, tastbaarproduct en het uitgebreid product van een e-bike?

    Antwoord
    • M. Eelants

      Hoi Mare,

      Bij het kernproduct van een e-bike moet je denken aan de basisbehoefte die het product vervult, zoals het vervoeren van een persoon (de fietser) van A naar B. In dit geval met elektrische ondersteuning.

      Het tastbaarproduct zijn alle eigenschappen en functies die je van de e-bike kunt benoemen, waardoor je verschillende e-bikes met elkaar kan vergelijken. Een voorbeeld hiervan zijn alle mogelijke filters op deze vergelijkingssite: https://www.anwb.nl/fiets/e-bike-vergelijker/

      Onder het uitgebreid product vallen alle psychologische eigenschappen die jij als consument ervaart. Denk hierbij aan extra service die jij als prettig ervaart, het model van de e-bike dat jij mooier vindt dan dat van een andere e-bike en de voorkeur die jij hebt voor een bepaald merk e-bike.

      Beantwoordt dat je vraag?

      Antwoord
      • Mare Dix

        Ja, dankjewel!

        Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.