3 Productniveaus van Peter Leeflang

Wat zijn de 3 productniveaus van Leeflang?

De 3 productniveaus van Peter Leeflang bieden een manier om de verschillende eigenschappen waaruit een product is opgebouwd te begrijpen. Deze 3 productniveaus zijn vergelijkbaar met de 3 productniveaus van Kotler

Een product bestaat namelijk uit meer dan alleen tastbare eigenschappen. Een product omvat alles wat op de markt kan worden aangeboden om aandacht te trekken, klanten te werven en te voldoen aan wensen en behoeften. Zo heeft een product naast een tastbare waarde ook een abstracte waarde. Met behulp van de 3 productniveaus van Leeflang kan de waarde van een product inzichtelijk worden gemaakt.

De 3 productniveaus van Leeflang

De 3 productniveaus van Leeflang zijn als volgt:

  1. Fysiek product: de fysieke eigenschappen van het product;
  2. Uitgebreid product: de toegevoegde eigenschappen van het product;
  3. Totaal product: de door de consument toegekende en afgeleide eigenschappen.
3 productniveaus van Peter Leeflang

Fysiek product

Het eerste productniveau van Leeflang is fysiek product. Het fysieke product omvat de fysieke eigenschappen van het product. Deze eigenschappen zijn de functionele en esthetische kenmerken, ook wel primaire eigenschappen genoemd. Denk hierbij aan de afmeting, gewichten, samenstelling, geur, vormgeving en smaak van een product. Op basis van deze primaire eigenschappen is vrijwel geen onderscheid te maken tussen concurrerende producten. 

Uitgebreid product

Het tweede productniveau van Leeflang is uitgebreid product. Van uitgebreid product is sprake wanneer je bij het fysieke product de toegevoegde eigenschappen optelt. Die toegevoegde eigenschappen zorgen ervoor dat het product zich kan onderscheiden van concurrerende producten. Deze toegevoegde eigenschappen kunnen worden onderverdeeld in:

  • Instrumentele eigenschappen: kwaliteit, design, verpakking, merknaam, service en garantie; 
  • Emotionele eigenschappen: status, persoonlijkheid en imago. 

Door het toevoegen van emotionele eigenschappen kan een producent karaktertrekken mee geven aan het product. Zo’n karaktertrek of emotionele eigenschap kan worden verstrekt door andere instrumenten uit de marketingmix.

Totaal product

Het derde en laatste productniveau van Leeflang is totaal product. Het totale product betreft de door de consument toegekende en afgeleide eigenschappen. Deze toegekende en afgeleide eigenschappen komen tot stand doordat consumenten voordelen ervaren bij het gebruik en het bezit van het product. Voorbeelden van deze afgeleide eigenschappen zijn gebruiksgemak, status, duurzaamheid, installatie, levering, krediet en service na verkoop. 

Sommige van deze voorbeelden komen ook terug als voorbeeld bij het tweede productniveau (uitgebreid product). Het verschil hierbij is dat bij uitgebreid product het een eigenschap betreft die de producent creëert. Bij het totaal product betreft het een eigenschap die in het brein van de consument als prettig of voordeel wordt ervaren. Met behulp van een means-end chain kunnen dieperliggende doelen van consumenten worden gestructureerd van concreet naar abstract, waardoor een betere invulling kan worden gegeven aan het totaal product.

Vond je dit artikel interessant of heb je nog vragenPlaats een reactie hieronder.

Bronvermelding

Szerkowski, C., Rooij, F., & Bil, T. (2005). Marketing Op Nima-A Niveau (5de ed.). ThiemeMeulenhoff bv.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (23/04/2021). 3 Productniveaus van Peter Leeflang – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/3-productniveaus-leeflang/
Profielfoto auteur Mitch 2020-12

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *