5 Productniveaus van Philip Kotler

Wat zijn de 5 productniveaus van Philip Kotler?

Marketinggoeroe en econoom Philip Kotler beschrijft 5 productniveaus om de abstracte waarde van een product vorm te geven. Deze productniveaus zijn een uitbreiding op de eerdere 3 productniveaus van Kotler. Een product is namelijk meer dan een tastbaar goed. Een product voorziet in de behoefte van een klant en heeft naast een tastbare waarde ook een abstracte waarde.

Deze abstracte waarde geeft de waarde aan die de consument aan een product hecht. Wanneer de omschreven waarde gelijk aan of hoger is dan de verwachte waarde zal de consument ook daadwerkelijk tevreden zijn. 

De 5 productniveaus van Kotler

De 5 productniveaus van Kotler zijn als volgt:

  1. Basisproduct: de behoefte die het product bevredigd;
  2. Generiek product: de eigenschappen van het product;
  3. Verwacht product: de behoefte die het product minimaal moet vervullen;
  4. Aangevuld product: de toegevoegde eigenschappen of extra’s van het product;
  5. Potentieel product: de mogelijkheden en uitbreidingen welke het product in de toekomst kan ondergaan.
5 product levels van Philip Kotler

Basisproduct

Het eerste productniveau van Kotler is het basisproduct. Het basisproduct vormt de kern van de productniveaus. Hierbij gaat het niet om de eigenschappen van een product maar vooral om de behoefte die het product bevredigd. In sommige gevallen is deze behoefte eenvoudig in te vullen. Denk hierbij aan een vrachtwagen (product) die transport (basisproduct) mogelijk maakt. Alleen is deze invulling niet altijd vanzelfsprekend. Met behulp van de means-end chain kan invulling worden gegeven aan dit abstracte niveau van het product. 

Generiek product

Het tweede productniveau van Kotler is het generieke product. Het generieke product betreft de eigenschappen van het product. Dit betreft het product zoals die wordt aangeboden aan de consument.

Verwacht product

Het derde productniveau van Kotler is het verwachte product. Het verwachte product betreft het productniveau zoals de consument dat verwacht. Denk hierbij aan de behoefte die het product minimaal moet vervullen. Deze verwachtingen verschillen per consument. Zo is een hotelkamer met een schoon bed, een nette badkamer en ruime kledingkast in Nederland al gauw de standaard. In andere landen kan deze verwachting een stuk minder luxe zijn. 

Bij dit productniveau is het belangrijk dat aan de verwachtingen wordt voldaan. Wanneer een product niet aan de verwachtingen voldoet kan bij de evaluatie na aankoop cognitieve dissonantie ontstaan. Cognitieve dissonantie is een vorm van ontevredenheid na de aankoop.

Aangevuld product

Het vierde productniveau van Kotler is het aangevuld product. Het aangevuld product bestaat uit niet-tastbare, psychologische voordelen en de bijkomende service die het product in de ogen van de consument extra aantrekkelijk maken. Dit zijn de toegevoegde eigenschappen of extra’s van het product, zoals een lang garantietermijn, snelle bezorging of gratis montage. Deze toegevoegde eigenschappen kunnen worden verstrekt met andere instrumenten uit de marketingmix

Potentieel product

Het vijfde en laatste productniveau van Kotler is het potentieel product. Het potentieel product bestaat uit de mogelijkheden en uitbreidingen welke het product in de toekomst kan ondergaan. Dit zijn de innovaties die het product gedurende de volwassenheidsfase van de productlevenscyclus kan ondergaan om een daling van de verkoop te voorkomen.

Vond je dit artikel interessant of heb je nog vragenPlaats een reactie hieronder.

Bronvermelding

Verhage, B., & Visser, M. (2016). Grondslagen van de marketing (9de editie). Noordhoff.

Kotler, P., Keller, K. L., & Manceau, D. (2016). Marketing Management, 15e édition. New Jersy: Pearson Education.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (22/04/2021). 5 Productniveaus van Philip Kotler – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/5-productniveaus-kotler/
Profielfoto auteur Mitch 2020-12

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *