Brand Identity Prism model van Kapferer

Wat is het Brand Identity Prism model van Kapferer?

De Brand Identity Prism, ook bekend als het merkprisma-model, is ontwikkeld door Kapferer om merkidentiteit inzichtelijk te kunnen maken aan de hand van de 6 belangrijkste elementen. Merkidentiteit is een visuele projectie van het merk. Dit is hoe het merk zichzelf definieert en hoe het merk in de hoofden van consumenten wordt gepositioneerd.

Wanneer je bijvoorbeeld aan je favoriete merk denkt komen een aantal specifieke kenmerken naar boven die de persoonlijkheid, waarden en cultuur van het merk bepalen. Zo kun je denken aan een elegant, strak ontwerp, of misschien visualiseer je een zorgzame, sympathieke merkpersoonlijkheid. Dit is waar merkidentiteit om draait.

De 6 elementen van het Brand Identity Prism model

De Brand Identity Prism van Kapferer maakt het mogelijk om merkidentiteit op basis van 6 elementen inzichtelijk te maken. De belangrijkste elementen volgens het model van Kapferer zijn:

  1. Fysiek
  2. Persoonlijkheid
  3. Cultuur
  4. Relatie
  5. Reflectie
  6. Zelfbeeld

Deze 6 elementen staan met elkaar in verband op basis van de positie tussen het bedrijf en de klant. Dit betekend dat de elementen intern (persoonlijkheid, cultuur, zelfbeeld) of extern (fysiek, relatie, reflectie) zijn.

In de onderstaande afbeelding is het Brand Identity Prism model van Kapferer weergegeven.

Fysiek

Het eerste element van het Brand Identity Prism model is fysiek en het omvat alle visuele kenmerken van het merk, zoals de iconografie en het kleurenpalet. De visuele aanwijzingen zijn het meest van belang als het gaat om het helpen van consumenten bij het toekennen van een ​​identiteit aan het merk. Zorg ervoor dat alle visuele elementen representatief zijn voor de persoonlijkheid en kernwaarden van het merk.

Een perfect voorbeeld van een merk dat goed inspeeld op dit element van het model van Kapferer is Coca Cola. Zo is Coca Cola herkenbaar aan de vorm van de fles en het lettertype. 

Persoonlijkheid

Het tweede element dat Kapferer onderzocht, is de persoonlijkheid van een merk. Denk aan een merk als persoon. Wat zouden de belangrijkste persoonlijkheidskenmerken van het merk zijn? Hoe zou het merk handelen?

Door merk personificatie te gebruiken, kan worden beoordeelt hoe merken door consumenten worden waargenomen. Het lettertype, het kleurenpalet, de schrijftaal en de visuele aanwijzingen van het merk spelen allemaal een synergetische rol bij het vormgeven van de persoonlijkheid van het merk.

Cultuur

Het derde element van de Brand Identity Prism is cultuur. Cultuur is de verzameling van kernwaarden waarop het merk is gebaseerd. Het is de manier van doen en wordt vaak beïnvloed door het land van herkomst. 

Pak bijvoorbeeld Toyota. De bedrijfscultuur van Toyota is gebaseerd op de principes van gestroomlijnde productie die erop gericht zijn afval te minimaliseren en activiteiten die geen waarde toevoegen te verminderen.

Relatie

Het vierde element van het merkprisma model is relatie. Dit element richt zich op de relatie tussen het merk en zijn klanten. Het belangrijkste doel hier is om langdurige, wederkerige relaties op te bouwen die gebaseerd zijn op wederzijds vertrouwen en respect. Het opbouwen van een relatie betreft alles wat het merk nodig heeft om een ​​stap verder te gaan voor zijn klanten. Denk hierbij aan het beschikken over een uitzonderlijke klantenservice of het bieden van uitstekende garanties.

Zelfbeeld

Het vijfde element van het Brand Identity Prism model is zelfbeeld van de klant. Het zelfbeeld heeft betrekking op de manier waarop consumenten van een bepaald merk zichzelf zien. Door dit zelfbeeld in de identiteit van het merk op te nemen, kunnen consumenten zich herkennen in het merk. Hiervoor moeten merken inzicht verkrijgen in de mate waarin zij een rol in dat zelfbeeld spelen. Denk hierbij aan vragen als:

  • Hoe ziet de doelgroep zichzelf? 
  • Hoe zou de doelgroep door anderen gezien willen worden? 
  • Welk imago streven ze na? 

Reflectie

Het laatste element van het Brand Identity Prism model is reflectie. Reflectie omvat de waarden en kenmerken van de doelgroep. Een merk zal deze waarden ook moeten uiten, zodat het merk de persoonlijkheid en identiteit van de doelgroep weerspiegelt. Deze waarden en kenmerken van de doelgroep worden vaak benadrukt in advertenties en andere marketinguitingen.

Bronvermelding

Kapferer, J.N. (2012), The new strategic brand management (creating and sustaining brand equity long term) (3rd ed.). Kogan Page, London, U.K.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (22/12/2020). Brand Identity Prism model van Kapferer – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/brand-identity-prism/
Profielfoto auteur Mitch 2020-12

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *