Informatie zoeken

Informatie zoeken tijdens het beslissingsproces

Information search is het tweede proces in het decision process, na problem recognition. Internal search vindt plaats wanneer iemand in zijn eigen geheugen op zoek gaat naar informatie over het product. External search vindt plaats wanneer iemand actief op zoek gaat naar andere informatiebronnen, zoals reviews en productervaringen.

  • Een decision process heeft verschillende informatie nodig:
  • Evaluative criteria: waarop ga ik het product beoordelen?
  • The existence of various alternative solutions
  • The performance level or characteristic of each alternative solution on each criteria.

Opslaan van informatie

Mensen slaan informatie op in verschillende groepen. De belangrijkste:

  • Awareness set: bestaat uit merken waarvan consumenten weten dat ze bestaan
  • Inert set zijn merken waarvan de consument weet dat ze bestaan, deze merken worden neutraal beoordeeld door de consument
  • Inept set zijn merken waar de consumenten negatieve gevoelens bij hebben.
  • The evoked set is de groep producten/merken die een consument in overweging neemt bij het decision process.

Er zijn vijf primary sources of information waar consumenten gebruik van maken:

  • Memory
  • Personal sources
  • Independent sources
  • Marketing sources
  • Experiential sources

Marketingstrategieën gericht op informatie zoeken

Er zijn verschillende marketingstrategieën die marketeers gebruiken in het information search veld:

  • Maintenance strategy is gericht op het behouden van het huidige klantenbestand en gedragingen
  • Disrupt strategy is gericht op het verstoren van het huidige beslissingsproces bij klanten, waar het merk nog niet
    in voorkomt. Daarna kan het merk in die evoked set worden opgenomen.
  • Capture strategy is gericht op het creëren van een zo groot mogelijk marktaandeel
  • Intercept strategy wordt toegepast als een marketeer gericht is op het onderscheppen van van de consument tijdens zijn zoektocht
  • Preference strategy richt zich op het positioneren van het merk als aantrekkelijk voor mensen, zodat mensen een voorkeur krijgen voor het product/merk.
  • Acceptance strategy is dan weer vooral gericht op het informeren van de klant, en het motiveren van de klant om meer te willen leren over het product/merk.