Situationele invloeden

Situationele invloeden

Planalytics is een belangrijke globale speler op het gebied van het helpen van marketeers bij het inspelen op wisselende omstandigheden in verschillende markten.

Situational influence zijn alle factoren die exclusief op een bepaalde tijd en plaats plaatsvinden en die niet volgen uit kennis of attributen, maar wel effect hebben op het gedrag van de consument.

Categorieën van consumentengedrag

Er zijn vier brede categorieën waarin consumentengedrag kan worden onderverdeeld:

  • Communications situation: de situatie waarin een consument informatie ontvangt speelt in rol in hun gedrag
  • Purchase situation: de situatie waarin er iets wordt gekocht kan zijn rol spelen in het gedrag
  • Usage situation: de manier waarop een klant zijn product kan gebruiken, in hoeverre die voldoet aan de verwachtingen en eventueel de brede inzetbaarheid van een product speelt een rol in de manier waarop de consument reageert.
  • Disposition situation: de manier waarop een klant zich na gebruik ontdoet van het product.

Dimensies van consumentengedrag

Er zijn vijf belangrijke dimensies die de invloed van bovenstaande categorieën meten op consumentengedrag:

  • Physical surroundings: zoals geluid, decoder etc.
  • Social surroundings: alle andere aanwezigen in een bepaalde situatie.
  • Temporal surroundings: situational characteristics die invloed hebben op het omgaan met het effect van tijd op consumentengedrag.
  • Task definition: De reden waarom een bepaalde consumptie-activiteit plaatsvind.
  • Antecedent states: gevoelens en eigenschappen van een individu voor enkel de korte termijn, zoals tijdelijke gevoelens (chagrijnig).