De oorsprong van Kaizen
Het woord Kaizen is afgeleid van twee Japanse woorden die samen ‘continue verbetering’ betekenen. In die tijd probeerde een groep arbeiders een manier te vinden om defecten bij Toyota te voorkomen. Gedurende die uitdaging werd Kaizen aan het licht gebracht en verder uitgewerkt door Masaaki Imai via zijn boek Kaizen: The Key to Japan’s Competitive Success.
Wat is de Kaizen methode?
De Kaizen methode is een strategische benadering gebaseerd op de cultuur van continue verbeteren binnen een bedrijf. De methode helpt proactief kleine en stapsgewijze verbeteringen aan het productieproces te realiseren. Hierbij staat een hoge mate van samenwerken en verbondenheid centraal.
Een efficiënte toepassing van de Kaizen-methode kan veel voordelen opleveren in het fabricageproces, zoals verhoogde productiviteit, eliminatie van afval, minimalisering van defecten en de bevordering van innovatie.
Zoals eerder benoemd gaat de Kaizen methode in tegen radicale actieplannen die gericht zijn op drastische verandering. De Kaizen methode omarmt in plaats daarvan continue, kleine veranderingen die leiden tot grote voordelen op de lange termijn. Er wordt een aantal tools gebruikt binnen de Kaizen methode, zoals value stream mapping en total quality management (TQM). De Kaizen methode moedigt medewerkers aan om hun mening te geven en hun ideeën te laten stromen. Zodoende is de feedback van elke medewerker waardevol binnen dit proces.
De Kaizen methode toepassen
Het succesvolle gebruik van de Kaizen methode is gebaseerd op verschillende factoren, met als belangrijkste:
- Holistische organisatorische ondersteuning: Het is belangrijk dat Kaizen wordt ondersteund door de hele organisatie, van de CEO tot de productie.
- Opleiding: om de Kaizen methode door het hele bedrijf te laten omarmen, moet al het personeel een systematische opleiding volgen.
- Kaizen-hulpmiddelen: het is belangrijk dat de Kaizen methode wordt versterkt door middel van Kaizen-borden, ideeënboxen, labels, signalen als wegwijzers en andere tools die werknemers aanmoedigen om te communiceren en een stem te hebben in het bedrijf.
- Verbeteringen monitoren: het volgen van de voortgang en het evalueren van voordelen zijn belangrijke aandachtspunten.
- Voortdurende verbetering: oude en traditionele concepten moeten over het hoofd worden gezien en in plaats daarvan moeten nieuwe methoden worden omarmd. Verbetering mag nooit worden onderbroken.
Voordelen van Kaizen
Het gebruik van de Kaizen methode levert verschillende voordelen op binnen het bedrijf, waarvan de volgende het meest opvallend zijn:
- Verhoogde productiviteit met minder verspilling op gebieden zoals wachttijden, transport, beweging van werknemers, overproductie en voorraad.
- Hogere kwaliteitsnormen.
- Minimalisatie van kosten.
- Vereenvoudiging van werkprocessen.
- Ruimtebenutting en verbeterde productiecapaciteit.
- Verbeterde medewerkerstevredenheid en waardering, wat leidt tot een duurzaam team en een lager personeelsverloop.
- Verbeterde klanttevredenheid en op zijn beurt omzet, winst en andere KPI’s.
- Verhoogde veiligheid op de werkvloer en minimalisering van ongevallen.
Kortom, de Kaizen methode is gebaseerd op het idee van continue verbetering. Het werkt door problemen en kansen te identificeren en in reactie daarop passende oplossingen te ontwikkelen. Dit is echter geen eenmalig proces, maar eerder een circulaire procedure die problemen blijft identificeren en oplossen door middel van kleine, incrementele wijzigingen.
Vond je dit artikel interessant of heb je nog vragen? Plaats een reactie hieronder.
Bronvermelding
Imai, M. (1986). Kaizen (Vol. 201). New York: Random House Business Division.
Maurer, R. (2013). De kunst van Kaizen: met kleine stappen naar grote doelen. De Fontein Romans & Spanning.
Citeer dit artikel
Eelants, M. (2021, 30 april). Kaizen methode: continue verbetering. Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd van https://gedragvandeconsument.nl/kaizen-methode/
Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Hulp nodig?
Heb jij hulp nodig met jouw onderzoek?
Ik help je graag verder.