Marketingmix: 4 P’s, 4 C’s of iets anders?

Wat is een marketingmix?

De term marketingmix verwijst naar een combinatie van elementen die een organisatie gebruikt om zijn product op de markt te brengen, aangezien marketing veel meer is dan alleen reclame. Het kijkt in wezen naar alles wat een organisatie kan doen om ervoor te zorgen dat het succesvol is bij het op de markt brengen van het product. Kortom, een marketingmix dient als tool voor de invulling van een succesvolle marketingstrategie. Hierin worden de belangrijkste instrumenten beschreven om zowel de consument als het bedrijf tevreden te stellen. De invulling van zo’n marketingmix is afhankelijk diverse interne en externe factoren, zoals:

  • Doelstellingen van de organisatie;
  • De markt waarin de organisatie actief is;
  • De doelgroep waar de organisatie zich op wilt richten;
  • Concurrenten van de organisatie.

4P-model van McCarthy: de traditionele marketingmix

Ondanks dat de term marketingmix is bedacht door Neil Borden werd deze pas echt bekend na de introductie van het 4P-model door Edmund Jerome McCarthy. Het 4P-model is de eerste variant van de marketingmix, waardoor deze ook wordt gezien als de traditionele marketingmix. Het 4P-model richt zich op het plaatsen van het juiste product op de juiste plaats, tegen de juiste prijs en op het juiste moment. Het 4P-model bestaat uit 4 P’s, namelijk:

  1. Product: goederen, diensten of ideeën die aan wensen en behoeften voldoen;
  2. Prijs: het werkelijke bedrag dat een consument bereid is te betalen;
  3. Promotie: alle marketingcommunicatiestrategieën die worden ingezet ter promotie van het product;
  4. Plaats: distributie van het product.
Marketingmix 4 P's

Alternatieven voor de marketingmix 4 P’s

Na de komst van de 4 P’s hebben onderzoekers uitbreidingen gemaakt op het 4P-model en diverse andere marketingmixen ontwikkeld. Daar waar de traditionele 4 P’s zich met name richten op de marketingstrategie voor een product, ligt deze bij de varianten van de traditionele marketingmix op andere gebieden. Hieronder is een overzicht weergegeven van verschillende varianten op de traditionele marketingmix. 

4C-model van Lauterborn

Het 4C-model is een variant op de traditionele marketingmix 4 P’s, waarbij de marketingmix wordt bekeken vanuit een klantperspectief. Deze variant is ontwikkeld door Robbert Lauterborn. Hij stelt dat marketing zich heeft ontwikkeld van een techniek om een product aan de man de brengen tot een filosofie om de klant voor zich te winnen en aan zich te binden. De 4 C’s van het 4C-model zijn als volgt:

  1. Customer solution: oplossing voor de consument;
  2. Customer cost: prijs-kwaliteitverhouding;
  3. Convenience: gemak voor de consument;
  4. Communication: wederzijdse communicatie tussen organisatie en klant.

SIVA-model

Het SIVA-model is een variant op het 4P-model en doorvertaling van het 4C-model. Dit maakt dat het SIVA-model ook een klantgerichte marketingmix is. Hierbij staat niet alleen het werven van klanten centraal, maar ook het behouden van klanten. De vier elementen van het SIVA-model zijn:

  1. Solution: de specifieke oplossing die een product biedt;
  2. Information: heldere communicatie met de consument;
  3. Value: de werkelijke waarde die het product de consument biedt;
  4. Access: bereikbaarheid en toegankelijkheid.

4S Web-Marketingmix van Constantinides

De 4S Web-Marketingmix is een klantgerichte marketingmix welke in 2002 is ontwikkeld door Efthymios Constantinides. Deze marketingmix helpt organisaties hun marketingactiviteiten beter afstemmen op klanten, waarbij online marketing een belangrijke rol speelt. De vier elementen van de 4S Web-Marketingmix zijn:

  1. Scope: reikwijdte van de marketingactiviteiten;
  2. Site: website van de organisatie;
  3. System: alle platformen, hardware- en softwareprogramma’s;
  4. Synergy: het op elkaar afstemmen van diverse kanalen en activiteiten.

4S-model van Faas en Heselmans

Het 4S-model van Faas en Heselmans (2020) is een marketingmix specifiek voor webshops, welke dient als aanvulling op het traditionele 4P-model van McCarthy. Op basis van succesvolle webshops – van Amazon, Bol.com, Coolblue tot Zalando – hebben zij de vier grootste succesfactoren verwerkt tot het 4S-model. De vier elementen van het 4S-model van Faas en Heselmans zijn als volgt:

  1. Simplicity: eenvoud in de klantervaring;
  2. Service: opbouwen van een klantrelatie;
  3. Supply chain: alle activiteiten en goederen die worden vervoerd tussen een leverancier en een afnemer;
  4. Security: de beveiliging en het juist verwerken en opslaan van gegevens.

12-Instrumenten-Model van Borden

Kort na het verschijnen van het 4P-model ontwikkelde Neil Borden het 12-instrumenten-model. Het 12-instrumenten-model van Borden helpt productgeoriënteerde organisaties bij het vertalen van marketingstrategie naar marketingtactiek door de strategische positie van een product in de markt te analyseren en de marketingactiviteiten daarop af te stemmen. Het model van Borden bestaat uit de volgende elementen:

  1. Product planning: beleid omtrent productlijnen, doelmarkten en productstrategieën;
  2. Prijsbeleid: de prijsstrategie per product;
  3. Merkbeleid: inzet van middelen om producten te identificeren en te onderscheiden;
  4. Distributiekanalen: beschrijving van de bedrijfskolom en distributiekanalen;
  5. Persoonlijke verkoop: regelingen en werkzaamheden om persoonlijke verkoop te bevorderen;
  6. Reclame: beleid en procedures omtrent communicatie met als doel het overgaan tot aankoop te versoepelen.
  7. Promotie: marketingcommunicatiestrategieën ter promotie van het product;
  8. Verpakking: beleid omtrent schapimpact, logistieke optimalisatie en kwaliteitsperceptie;
  9. Presentatie: de manier waarop het product wordt gepresenteerd;
  10. Service: de (aanvullende) dienstverlening;
  11. Fysieke afhandeling: het logistieke beleid en procedures;
  12. Marktonderzoek: het analyseren en gebruiken van feiten bij marketingactiviteiten.

Bronvermelding

Faas, R., & Heselmans, D. (2020, 8 oktober). 4 factoren om van jouw webshop een succes te maken. Frankwatching.

Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2020). Principles of marketing. Pearson Education Limited.

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek online marketing. Noordhoff Uitgevers.

Dev, C. S., & Schultz, D. E. (2005). A customer-focused approach can bring the current marketing mix into the 21 st century. Marketing Management, 14(1), 18-24.

Constantinides, E. (2002). The 4S web-marketing mix model. Electronic commerce research and applications, 1(1), 57-76.

Lauterborn, R. (1990). New Marketing Litany: 4P’s Passe; C words take over. Advertising Age, 26.

Borden, N. H. (1964). The concept of the marketing mix. Journal of advertising research, 4(2), 2-7.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (02/02/2021). Marketingmix: 4 P’s, 4 C’s of iets anders? – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 24/02/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/marketingmix/
Profielfoto auteur Mitch 2020-12

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *