Mouse Tracking: gebruikersgedrag vastleggen

Wat is Mouse Tracking?

Mouse Tracking is een onderzoekstechniek waarbij de beweging van de muiscursor over het scherm wordt vastgelegd. Op deze manier wordt inzicht verkregen in gebruikersgedrag. Vooral binnen het gebied van online marketing en neuromarketing is dit een veel gebruikte onderzoekstechniek om consumentengedrag beter te begrijpen.

Waarom Mouse Tracking toepassen?

Met behulp van Mouse Tracking kan het daadwerkelijke gebruikersgedrag worden onderzocht. Dit resulteert in een heatmap waarin visueel wordt weergegeven waar de muiscursor zich vaak en minder vaak bevindt. Daarnaast wordt gemeten waar op het scherm wordt geklikt, bijvoorbeeld op een webpagina. Op deze manier wordt inzicht verkregen in het klik- en navigeer gedrag en de gebruiksvriendelijkheid. Zo kan worden bepaald in welke mate het gebruikersgedrag aansluit bij de online doelstellingen en strategie van een organisatie. 

Hoe werkt Mouse Tracking?

Bij mouse tracking wordt de beweging van de muis over het scherm vastgelegd door software. Dit gebeurt vaak in combinatie met eye tracking. Hiermee kan er meer data over de acties van de gebruiker worden geregistreerd. Deze methode is toe te passen op alle activiteit die op een computer plaatsvindt. Aan de hand van de data kan worden geanalyseerd waar vaak op wordt geklikt, welke elementen over het hoofd worden gezien en op welke punten een website verbeterd zou kunnen worden.

Bronvermelding

Visser, M., & Sikkenga, B. (2018). Basisboek online marketing (3de ed.). Noordhoff.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (26/08/2021). Mouse Tracking: gebruikersgedrag vastleggen – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/mouse-tracking/
Profielfoto auteur Mitch 2021

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *