Neuromarketing: consumentengedrag onderzoeken

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een techniek die onderzoekt hoe de consument en haar hersenen reageren op marketing stimuli. Dit gebeurt door de hersenreacties te bestuderen. De hersenreacties kunnen worden bestudeerd met behulp van medische technieken die direct de processen in de hersenen meten. Het doel van neuromarketing is het beter begrijpen van de klant en haar reactie op marketing stimuli. Op deze manier kunnen onderzoekers consumentengedrag en het besluitvormingsproces van de consument beter in kaart brengen. Vervolgens kan met de daaruit komende inzichten de effectiviteit van marketingactiviteiten worden vergroot. Hierdoor kan vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd. Dit betekend dat de strategie van de marketeer beter kan worden afgestemd op de behoefte van de klant.

Neuromarketing technieken

Binnen het veld van neuromarketing wordt gebruik gemaakt van verschillende onderzoekstechnieken voor diverse doeleinden. Welke techniek het meest geschikt is om gedrag te voorspellen hangt af van het doel van het onderzoek. De volgende technieken worden vaak toegepast: 

Neuromarketing uitgelegd

Bronvermelding

van Zeeland, E. (2016). Basisboek neuromarketing: neuro-onderzoek voor marketing-en communicatieprofessionals. Uitgeverij Coutinho.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (22/08/2021). Neuromarketing: consumentengedrag onderzoeken – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/neuromarketing/
Profielfoto auteur Mitch 2021

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *