Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is een techniek die onderzoekt hoe de consument en haar hersenen reageren op marketing stimuli. Dit gebeurt door de hersenreacties te bestuderen. De hersenreacties kunnen worden bestudeerd met behulp van medische technieken die direct de processen in de hersenen meten. Het doel van neuromarketing is het beter begrijpen van de klant en haar reactie op marketing stimuli. Op deze manier kunnen onderzoekers consumentengedrag en het besluitvormingsproces van de consument beter in kaart brengen. Vervolgens kan met de daaruit komende inzichten de effectiviteit van marketingactiviteiten worden vergroot. Hierdoor kan vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd. Dit betekend dat de strategie van de marketeer beter kan worden afgestemd op de behoefte van de klant.
Neuromarketing technieken
Binnen het veld van neuromarketing wordt gebruik gemaakt van verschillende onderzoekstechnieken voor diverse doeleinden. Welke techniek het meest geschikt is om gedrag te voorspellen hangt af van het doel van het onderzoek. De volgende technieken worden vaak toegepast:
- Electro-encephalography (EEG): hersenactiviteit vastleggen met behulp van elektroden;
- Steady state topography (SST): een vorm van EEG dat zich richt op de snelheid van hersenactiviteit;
- Functionele MRI (fMRI): zuurstofrijke gebieden in de hersenen vastleggen met behulp van een sterk magnetisch veld;
- Impliciete Associatie Test (IAT): meet de snelle, automatische en intuïtieve response door middel van tijdsdruk;
- Galvanic Skin Response (GSR): huidgeleiding meten om de intensiteit van emoties te bepalen;
- Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET): gedachten, gevoelens, overtuigingen en emoties vastleggen op basis van visuele metaforen;
- Facial Coding: gezichtsexpressies registreren en doorvertalen naar emoties;
- Biometrics: biometrische gegevens die de fysieke staat van participanten beschrijven;
- Eye tracking: sensoren die door middel van de positie van de ogen aandachtsgebieden bepalen;
- Mouse tracking: de beweging van een muiscursor over het scherm vastleggen.
Neuromarketing uitgelegd
Bronvermelding
van Zeeland, E. (2016). Basisboek neuromarketing: neuro-onderzoek voor marketing-en communicatieprofessionals. Uitgeverij Coutinho.
Citeer dit artikel
Eelants, M. (2021, 22 augustus). Neuromarketing: consumentengedrag onderzoeken. Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd van https://gedragvandeconsument.nl/neuromarketing/
Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Hulp nodig?
Heb jij hulp nodig met jouw onderzoek?
Ik help je graag verder.