Wat is elektro-encefalografie?
Binnen het gebied van neuromarketing is elektro-encefalografie (EEG) een veelgebruikte onderzoekstechniek om te achterhalen hoe het brein van een consument reageert op advertenties, verpakkingen en winkelomgevingen.
Waarom elektro-encefalografie?
Met elektro-encefalografie (EEG) kan hersenactiviteit worden vastgelegd op een vrij comfortabele manier. Daarnaast is EEG ten opzichte van andere neuromarketing technieken relatief goedkoop. Dit maakt EEG een zeer geschikte techniek voor het voorspellen van consumentengedrag en het bepalen van het effect van verschillende marketing stimuli. Denk hierbij aan het meten van de emotionele reactie consumenten op een advertentie, product of winkelomgeving. Bovendien is EEG goed combineerbaar met andere onderzoekstechnieken, zoals facial coding en eye tracking.
Hoe werkt elektro-encefalografie?
Bij het maken van een elektro-encefalografie (EEG) worden een aantal elektroden op het hoofd geplaatst. Met behulp van deze elektroden kan elektrische activiteit in de hersenen worden gemeten, welke informatie geeft over de staat waarin de hersenen zich bevinden. Op deze manier kan worden bepaald wat voor activiteiten er in het brein plaatsvinden. Is er bijvoorbeeld sprake van opwinding of juist ontspanning?
Om een goed beeld te krijgen van wat voor soort hersenactiviteit plaatsvindt, bijvoorbeeld tijdens het bekijken van een advertentie, wordt er gebruik gemaakt van proefpersonen. Een proefpersoon wordt dan blootgesteld aan een bepaalde gebeurtenis, zoals een advertentie. Vervolgens wordt met behulp van EEG gekeken naar de elektrofysiologische reacties van de hersenen op stimuli tijdens de gebeurtenis.
Bronvermelding
van Zeeland, E. (2016). Basisboek neuromarketing: neuro-onderzoek voor marketing-en communicatieprofessionals. Uitgeverij Coutinho.
Citeer dit artikel
Eelants, M. (2021, 23 augustus). Elektro-encefalografie (EEG): neuromarketing techniek. Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd van https://gedragvandeconsument.nl/neuromarketing/eeg/
Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Hulp nodig?
Heb jij hulp nodig met jouw onderzoek?
Ik help je graag verder.