Eye Tracking: neuromarketing techniek

Wat is Eye Tracking?

Binnen het gebied van neuromarketing is Eye Tracking een onmisbare onderzoekstechniek die de aantrekkingskracht van stimuli vastlegt om consumentengedrag te verklaren. Denk hierbij aan de aantrekkingskracht van advertenties, productverpakkingen en webshops.

Waarom Eye Tracking?

Eye Tracking ontcijfert waar men naar kijkt, voor hoe lang en in welke volgorde. Deze informatie biedt inzicht in de manier waarop men omgaat met marketinginspanningen. Gecombineerd met andere neuromarketing technieken geeft Eye Tracking aan welke individuele elementen binnen een boodschap verantwoordelijk zijn voor bepaald (emotioneel) gedrag. Een veel voorkomende combinatie is met EEG.

Hoe werkt Eye Tracking?

Eye Tracking maakt gebruik van sensoren die de positie van de ogen bepalen. Dit gebeurt met geavanceerde rekenkundige modellen. Zo kan tot op de millimeter nauwkeurig worden bepaald waar men naar kijkt. Deze nauwkeurigheid in combinatie met eventuele veranderingen in houding en pupilgrootte bepalen het visuele centrum van aandacht. Dit uit zich in verschillende statistieken, welke inzicht bieden in het consumentengedrag. Deze statistieken bestaan uit:

  • Time to first fixation (TTFF): geeft de mate van aandacht aan.
  • First fixation duration (FFD): geeft een indicatie van de interesse voor het boodschapselement.
  • Total fixation duration (TFD): geeft een indicatie van aandacht gebaseerd op motivatie en moeite.
  • Eyeball Count (EC): geeft een indicatie van universele versus persoonlijke aantrekkingskracht.
  • Fixation Count (FC): geeft aan hoe vaak een participant terugkeek naar een gebied van interesse.

Naast de statistieken wordt de output vaak ook gevisualiseerd in bijvoorbeeld een heatmap.

Bronvermelding

van Zeeland, E. (2016). Basisboek neuromarketing: neuro-onderzoek voor marketing-en communicatieprofessionals. Uitgeverij Coutinho.

Citeer dit artikel
Eelants, M. (2021, 24 augustus). Eye Tracking: neuromarketing techniek Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd van https://gedragvandeconsument.nl/neuromarketing/eye-tracking/

Profielfoto auteur Mitch

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.

Plaats een reactie

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig met jouw onderzoek?
Ik help je graag verder.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.