Facial Coding: neuromarketing techniek

Wat is Facial Coding?

Binnen het gebied van neuromarketing is Facial Coding een onderzoekstechniek voor het herkennen van gezichtsuitdrukkingen. Zo kan bijvoorbeeld worden onderzocht welke emotie een marketingcampagne verwerkt. Dit zijn belangrijke inzichten om beter te kunnen inspelen op consumentengedrag

Waarom Facial Coding?

Het gebruik van Facial Coding biedt inzicht in de emotionele toestand van consumenten, welke als handvat dienen voor de opbouw van een uiting. Mensen nemen beslissingen voor 95 procent op basis van emoties en niet op basis van rationele afwegingen. Zodoende is het zeer belangrijk de emoties die gepaard gaan met een uiting inzichtelijk te hebben. Bijvoorbeeld welke onderdelen van een uiting sterk zijn, welke minder sterk zijn en welke emoties daarmee gepaard gaan. 

Hoe werkt Facial Coding?

Bij het gebruik van Facial Coding worden door middel van videocamera’s gezichtsexpressies geregistreerd. Met behulp van rekenkundige modellen worden de verschillende gezichtsexpressies doorvertaald naar emoties. Samen met andere neuromarketing onderzoekstechnieken kan zeer nauwkeurig worden gemeten welke stimuli een bepaalde emotie opwekt. Bijvoorbeeld in combinatie met eye tracking of biometrics

Bronvermelding

van Zeeland, E. (2016). Basisboek neuromarketing: neuro-onderzoek voor marketing-en communicatieprofessionals. Uitgeverij Coutinho.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (26/08/2021). Facial Coding: neuromarketing techniek – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 02/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/neuromarketing/facial-coding/
Profielfoto auteur Mitch 2021

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *