Functionele MRI (fMRI): neuromarketing techniek

Wat is fMRI?

Binnen het gebied van neuromarketing is functionele MRI (fMRI) een veelgebruikte onderzoekstechniek om consumentengedrag te verklaren en voorspellen. Bijvoorbeeld voor het verkrijgen van inzicht in de verwerking en effectiviteit van reclames. Door middel van Magnetic Resconance Imaging (MRI) wordt vastgelegd waar in de hersenen activiteit plaatsvindt.

Waarom fMRI?

Binnen neuromarketing wordt fMRI bestempeld als beste onderzoekstechniek voor het voorspellen van consumentengedrag. fMRI meet namelijk zowel bewuste als onbewuste emoties en gedachten. Hiervoor wordt het gehele brein gemeten, waardoor verschillende emoties inzichtelijk worden gemaakt. Deze inzichten zijn waardevol voor het bepalen van het effect van marketing- en communicatie uitingen. Bovendien meet fMRI de reactie op die marketing- en communicatie uitingen direct. Op deze manier is het mogelijk de daadwerkelijke reactie – welke op dat moment plaatsvindt – vast te leggen. 

Hoe werkt fMRI?

Bij fMRI wordt de hersenactiviteit in het gehele brein gemeten door weer te geven waar in het brein zuurstofrijk bloed heen stroomt. Hersencellen die actief zijn consumeren namelijk direct zuurstof. Dit kan worden weergegeven met behulp van een sterk magnetisch veld, omdat zuurstofrijk bloed een andere magnetische reactie heeft dan zuurstofarm bloed. Gedurende een fMRI-scan kan precies worden vastgelegd waar in het brein activiteit plaatsvindt.

Bronvermelding

van Zeeland, E. (2016). Basisboek neuromarketing: neuro-onderzoek voor marketing-en communicatieprofessionals. Uitgeverij Coutinho.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (23/08/2021). Functionele MRI (fMRI): neuromarketing techniek – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/neuromarketing/fmri/
Profielfoto auteur Mitch 2021

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *