Impliciete Associatie Test (IAT): neuromarketing techniek

Wat is IAT?

Binnen het gebied van neuromarketing is een impliciete associatie test (IAT) een onderzoekstechniek die directe en onbewuste associaties vastlegt om consumentengedrag te verklaren en voorspellen. Bijvoorbeeld om te onderzoeken welke associaties onbewust onderscheidend zijn voor een merk en bijdragen aan merkgroei. Of om te voorspellen welke actie of productaanpassing het meest effectief zal zijn.

Waarom IAT?

Met IAT kunnen directe en onbewuste associaties relatief goedkoop en eenvoudig worden vastgelegd. IAT is namelijk een online onderzoekstechniek, waardoor deze ook breed inzetbaar is. Daarnaast heeft deze onderzoekstechniek niet te maken met antwoord neigingen of post-rationalisatie. Dit maakt IAT een zeer geschikte techniek voor het verkrijgen van objectieve inzichten in merkassociaties die voorspellend zijn voor consumentengedrag

Hoe werkt IAT?

IAT maakt gebruik van tijdsdruk om de snelle, automatische en intuïtieve response te meten. Respondenten geven onder tijdsdruk aan of een bepaalde associatie past bij een product. Dit gebeurt via een computer. Bij een IAT wordt de responstijd en snelheid van het reageren gemeten, omdat deze bepalend zijn voor de kracht van een associatie. Aan de responstijd zit een limiet. Indien respondenten te lang nadenken moet er opnieuw begonnen worden. Hoe sneller de reactie, hoe sterker de geheugenopslag. Op deze manier kan bepaald worden naar welk product de voorkeur gaat in een koopsituatie.

Bronvermelding

van Zeeland, E. (2016). Basisboek neuromarketing: neuro-onderzoek voor marketing-en communicatieprofessionals. Uitgeverij Coutinho.

Citeer dit artikel:
Eelants, M. (24/08/2021). Impliciete Associatie Test (IAT): neuromarketing techniek – Gedragvandeconsument.nl. Geraadpleegd op 01/12/2021, van https://gedragvandeconsument.nl/neuromarketing/iat/
Profielfoto auteur Mitch 2021

Mitch Eelants
Marketing Intelligence Analist
Met een master in marketing begrijpt hij de essentie van consumentengedrag. Leergierig en ambitieus heeft hij MarketingModellen.com in zijn eigen tijd naar een succes getild. Nu ontwikkelt hij zich verder als auteur voor Strategischmarketingplan.com en Gedragvandeconsument.nl.
Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *